دستورالعمل های ریکاوری جراحی بینی

5bc7905d 6bce 4749 b104 86a2dd9bb5a3 دستورالعمل های ریکاوری جراحی بینی

دستورالعمل های ریکاوری جراحی بینی

دستورالعمل های زیر به تایید دکتر حمیدرضا راستی جراح گوش و حلق و بینی رسیده است. این اطلاعات به اکثر سوالاتی که در مورد کارهایی که باید و نباید بعد از جراحی انجام دهید پاسخ خواهد داد.

شما و خانواده تان باید چندین بار این مطلب را بخوانید تا کاملاً با آن آشنا شوید. این دستورالعمل‌ها را تا حد امکان درست دنبال کنید، زیرا کسانی که این کار را انجام می‌دهند معمولاً آرام‌ترین دوره پس از عمل را بعد از جراحی بینی خود دارند.

ریکاوری جراحی بینی

تورم بعد از جراحی بینی

هر عملی هر چقدر هم جزئی باشد با تورم بافت های اطراف همراه است. میزان تورم در افراد مختلف متفاوت است. به دلیل شلی بافت صورت، تورم در این ناحیه بارزتر است و ممکن است اجزای صورت شما متورم و بزرگتر به نظر برسند. دارو برای به حداقل رساندن تورم توصیه می شود. هیدراتاسیون کافی و بالا بردن مداوم بدن کمک خواهد کرد.

به طور معمول، تورم در روز دوم یا سوم پس از جراحی به اوج خود می رسد. به طور کلی، وقتی صبح برای اولین بار از خواب بیدار می شوید، بدتر می شود این تورم چیز جدی نیست و نشانه ای نیست که چیزی اشتباه است. ورم همیشه در نهایت فروکش می کند و صورت شما به حالت عادی باز می گردد. شما می توانید به روش های مختلفی به کاهش تورم کمک کنید:

حتی هنگام خواب، صورت خود را بالا نگه دارید و سر خود را بالاتر از قلب قرار دهید. یک تکیه گاه به کارتان می آید. بالش ها کار می کنند، اما ممکن است هنگام خواب سرتان از روی بالش بیفتد. این فقط باعث افزایش تورم صورت می شود و ممکن است گرفتگی بینی شما را طولانی تر کند.

هدف اصلی این است که سر خود را بالای قلب خود نگه دارید، زیرا تورم، کبودی و خون همگی به دنبال جاذبه زمین هستند و به سمت پایین به سمت قلب جریان می یابند.

برای حدود دو هفته از خم شدن یا بلند شدن خودداری کنید. علاوه بر تشدید تورم، این فعالیت ها ممکن است فشار خون را افزایش داده و باعث خونریزی شوند.

از ضربه زدن به بینی خودداری کنید. کودکان کوچک یا حیوانات خانگی را بلند نکنید و ممکن است لازم باشد تا دو هفته پس از عمل تنها بخوابید. تا جلوی اصابت ضربه به صورت کم شود.

به مدت حداقل دو هفته یا تا زمانی که تورم و گرفتگی شما برطرف شود، به استراحت ادامه دهید و سر خود را بالا نگه دارید.

استفاده از کمپرس یخ برای چشم و پیشانی می تواند ناراحتی  و تورم را را تسکین دهد و تا حدودی تورم را در چند روز اول کاهش دهد. کمپرس ژل یخ یا کیسه های یخ زده را تا حد امکان به طور مداوم در طول شب اول و روز بعد هنگام بازگشت به خانه روی هر چشم قرار دهید. اما بسیار مراقب باشید که وزن کمپرس (ها) به بینی و آتل بینی فشار نیاورد یا باعث خیس شدن بانداژ بینی نشود.

b60dfcf1 cc54 4d6f 9995 864821dedf7f دستورالعمل های ریکاوری جراحی بینی

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی در تهران کیست؟

تا چند ماه از برنزه کردن صورت خود اجتناب کنید.

هنگام دوش گرفتن، سعی کنید از قرار گرفتن در معرض آب با پانسمان بینی خودداری کنید.

پیشنهادی:  طعم فروش به قیمت سئو می ارزه ...!

از “بوی کردن” مداوم خودداری کنید، یعنی از تلاش مداوم برای کشیدن هوا از طریق بینی مانند برخی از افراد زمانی که بینی خود را مسدود می کند. این احساس انسداد را از بین نمی برد. فقط باعث تشدید آن می شود زیرا مکش ایجاد شده در داخل باعث تورم بیشتر می شود.

تا چند هفته پس از جراحی یا تا زمانی که به شما دستور داده نشده است، بینی خود را به زور باد نکنید. این می تواند خونریزی را تسریع کند. بینی شما ممکن است بلافاصله پس از رسیدن به منزل از عمل جراحی کمی خون آلود باشد زیرا منقبض کننده های عروقی استفاده شده در طول جراحی از بین می روند.

در عرض چند ساعت، خونریزی کم کم از نظر کمی کاهش می یابد و آبکی تر می شود. از دستمال کاغذی استفاده نکنید. اگر ترشجاتی از بینی شما خارج می شود با گاز استریل تمیز نمایید.

تغییر رنگ دور چشم در جراحی بینی

وجود کبودی های مختلف در اطراف چشم و صورت غیرعادی نیست. مانند تورم، تغییر رنگ ممکن است پس از ترخیص شدیدتر شود. معمولاً بهبود این کبودی ها بیش از یک هفته طول نمی کشد.

با این حال، در برخی موارد، افراد ممکن است کبودی داشته باشند که به نظر می رسد چند هفته طول بکشد. اقداماتی که به کاهش تورم کمک می کند به کبودی هانیز کمک می کند. بعد از برداشتن اسپلینت می توانید با استفاده از آرایش تا حدی تغییر رنگ را استتار کنید. و با کمپرس یخ بهبود بخشید.

خونریزی

اگر خونریزی رخ داد، دراز بکشید و سر خود را بالا بر روی بالش یا در یک تکیه گاه قرار دهید. سعی کنید هیجان زده نشوید. در صورت نیاز حتما از داروی ضد درد خود استفاده کنید تا از افزایش فشار خون ثانویه به درد جلوگیری کنید.

از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا ادویل تا زمانی که توسط پزشک ممنوعیت آن برداشته نشده است خودداری کنید.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی طبیعی در تهران کیست؟

در طول ریکاوری جراحی بینی چه چیزی را باید انتظار داشت؟

پس از چند هفته، متوجه برخی از پوسته ها، برآمدگی ها و برجستگی ها یا بی نظمی ها در داخل سوراخ های بینی خود خواهید شد. اینها کاملا طبیعی هستند و به آرامی خود به خود برطرف می شوند. ممکن است وسوسه انگیز باشد که سعی کنید خودتان این موارد را اصلاح کنید، اما انجام این کار به راحتی می تواند نوک بینی شما را برای همیشه مختل کند.

بخیه‌هایی که نوک بینی شما را تثبیت می‌کنند، نخ‌های کوچکی هستند که از طریق غضروف‌های ظریف دوخته شده‌اند، تقریباً به اندازه یک لنز تماسی ساخته شده! به آنها تا برداشتن توسط پزشک دست نزنید.

درد بعد از جراحی بینی

هر کس درد را به طور متفاوتی کنترل می کند. معمولاً بعد از جراحی بینی فقط درد خفیفی وجود دارد. ممکن است در اثر تورم بعد از عمل، احساس کبودی داشته باشید.

متأسفانه، تمام مواد مخدر خوراکی می توانند باعث احساس سبکی سر و حالت تهوع، به ویژه در دوره بلافاصله پس از عمل شوند. در ویزیت قبل از عمل شما یک داروی ضد درد مناسب را تجویز می شود. اگر آن را زمانی که در خانه در رختخواب خود هستید و پس از مصرف کافی مایعات مصرف کنید. برای درد خود از داروی ضد درد تجویز شده استفاده کنید.

پیشنهادی:  جمجمه‌ای که یک شبه ارزشمند شد+عکس

بیخوابی بعد از جراحی بینی

به دلیل انسداد بینی و شاید درد خواب بعد از جراحی ممکن است دشوار باشد. این کار شب تا شب راحت تر می شود. اگر بعد از یک یا دو شب همچنان با مشکل بی خوابی مواجه هستید، می توانید چند ساعت قبل از خواب یک مسکن مصرف کنید.  ترکیب آرام بخش ها و مسکن ها مختلف مانند  داروهای خواب آور می تواند عمل کند.

افسردگی

غیرعادی نیست که یک فرد پس از جراحی بینی یک دوره افسردگی خفیف را پشت سر بگذارد. مهم نیست که آنها چقدر از قبل می خواستند عمل کنند و چقدر به آنها گفته شد که چه چیزی بعد از عمل باید انتظار داشته باشند، وقتی صورت خود را متورم و شاید تغییر رنگ داده اند شوکه می شوند.

اگر چنین احساسی دارید، واقع بین باشید و متوجه شوید که این یک وضعیت بسیار موقتی است که به زودی فروکش خواهد کرد. بهترین درمان شامل مشغول ماندن با جزئیات مراقبت های بعد از عمل و تلاش برای منحرف کردن ذهن شماست.

9e1cea4f f882 4500 92a2 5ca7d93cc77f دستورالعمل های ریکاوری جراحی بینی

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی استخوانی در تهران کیست؟

سفت شدن لب بالایی در جراحی بینی

لب بالایی یک ناحیه کلیدی در جراحی بینی است، زیرا بسیاری از کارها در نزدیکی این ناحیه انجام می شود. بنابراین تا زمانی که بانداژ در جای خود قرار دارد نباید آن را بیش از حد حرکت دهید تا بافت های بهبودی دچار اختلال نشوند. این یعنی:

از پوزخند و لبخند بیش از حد خودداری کنید.
لب بالایی خود را به سمت پایین نکشید (مانند خانم ها وقتی رژ لب می زنند)
دندان های بالایی را با یک مسواک نرم مسواک بزنید. دندان های پایین را ممکن است طبق معمول مسواک بزنید.
از آدامس یا غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید. سوپ، پوره سیب زمینی، مرغ خورشتی، ماست یا هر ماده غذایی که به راحتی جویده شود، جایز است. نان فرانسوی، استیک و… نباید خورد.

شروع  فعالیت های قبلی

ممکن است بعد از حدود دو هفته بدون اینکه سر تختتان بالا باشد بخوابید. تا زمانی که بانداژ برداشته نشود، باید لباسی بپوشید که در جلو یا پشت ببندد، نه لباسی که باید روی سر کشیده شود.

بعد از چند روز باید به طور منظم پیاده روی کنید. پیاده روی به خلق و خو، اشتها، خواب، یبوست و تورم کمک می کند. بعد از حدود ده روز ورزش سبک را شروع کنید. ممکن است شامل دوچرخه ثابت با سرعت آهسته باشد.

حداقل به مدت شش هفته از هر گونه فعالیتی که ممکن است منجر به ضربه به بینی شود، و از هر گونه فعالیت ورزشی به مدت دو ماه که ممکن است بینی شما ضربه خورده باشد خودداری کنید.

اگر مجبورید عطسه کنید، اجازه دهید مانند سرفه از دهان خارج شود.

از قرارا دادن عینک روی بینی حد اقل تا 4 هفته خود داری کنید.

خشکی لب

اگر لب‌هایتان در اثر تنفس از طریق دهان خشک می‌شوند، آن‌ها را با وازلین یا آکوافور نرم کنید. اما تحت هر شرایطی، از تمام مرطوب‌کننده‌ها در فاصله یک اینچ یا بیشتر از نوار آتل اجتناب کنید. این ممکن است باعث شل شدن زودرس نوار و بی ثباتی عمل بینی شود.

پیشنهادی:  آیا بیمه بازنشستگی خاورمیانه انتخاب مناسبی است؟

در طول ریکاوری جراحی بینی چه چیزی را باید انتظار داشت؟

تب

به طور کلی دمای بدن بعد از جراحی کمی افزایش می‌یابد، اما معمولاً خیلی بیشتر از 38 درجه نیست. این افزایش ناشی از کم آبی خفیف به دلیل ننوشیدن آب کافی است. بیماران اغلب فکر می کنند که دمای آنها افزایش یافته است زیرا احساس گرما می کنند. اگر نگران هستید، از دماسنج استفاده کنید و هرگونه دمای پایدار بالای 38 درجه را گزارش دهید.

ضعف / سبکی سر

پس از استفاده ار  یک داروی بیهوشی یا هر نوع عمل جراحی برای بیمار احساس ضعف، تپش قلب، عرق سرد یا سرگیجه موقتی است. این به تدریج طی چند روز دارو از بدن خارج و برطرف می شود.

شما باید اولین جلسه ویزیت بعد از جراحی بینی را تقریباً هفت روز پس از جراحی داشته باشید.

و در مورد اولین هفته ملاقات بعد از عمل خود از مطب، ترس و اضطراب ایجاد نکنید. پس از برداشتن پانسمان احساس بسیار بهتری خواهید داشت. هر بخیه ای که نیاز به برداشتن داشته باشد در این زمان کشیده می شود. نوار بیرونی و آتل برداشته می شود. یک محلول مخصوص جدا کردن نوار برای اطمینان از جدا شدن آسان آنها استفاده می شود.

بازگشت به کار و زندگی  روزمره

بیمار به طور متوسط ​​می تواند یک روز پس از برداشتن آتل و بانداژ- یعنی هشت روز پس از جراحی – به محل کار یا مدرسه بازگردد. با این حال، این کاملا به شما بستگی دارد.

این که چه زمانی باید به سر کار برگردید، علاوه بر میزان تورم و تغییر رنگی که ایجاد می کنید، به میزان فعالیت بدنی و تماس عمومی که شغل شما در بر دارد بستگی دارد.

حیوانات خانگی

همه ما حیوانات خانگی خود را دوست داریم، اما در طول سال ها، متوجه شده ایم که برخی از بیمارانی که تمایل دارند با حیوانات خانگی خود در نزدیکی بخوابند، گاهی اوقات دچار التهاب اضافی یا حتی عفونت زودرس می شوند.

توصیه می کنیم اگر حیوان خانگی شما روی تخت شما می خوابد، تا چند روز پس از برداشتن تمام بخیه ها، اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید. حیوانات خانگی باید روی زمین یا در صورت لزوم در اتاق جداگانه بخوابند. مطمئن شوید که همه ملحفه‌ها، روبالشی‌ها و غیره شما تازه شسته شده‌اند.

مراقبت از پوست بینی بعد از جراحی بینی

ممکن است چند ماه طول بکشد تا پوست بینی شما به طور کامل پس از جراحی بینی به حالت طبیعی برگردد. طبیعی است که چرب یا خشک، حساس، مستعد آکنه، صورتی یا قرمز و غیره باشد.

ممکن است وسوسه شوید که رژیم‌های موضعی مختلفی را برای تسریع بازگشت آن به حالت عادی اعمال کنید، اما این کار را نکنید! این ممکن است باعث آسیب به پوست یا ساختارهای زیرین شود و ممکن است آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد.

به سادگی یک مراقبت پاکسازی و مرطوب کننده ساده را اصتفاده کنید. از قرار گرفتن شدید در معرض نور خورشید در هفته اول یا بیشتر پس از برداشتن بانداژ خودداری کنید و سپس با روزانه از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بهترین جراح بینی گوشتی در تهران کیست؟

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

راهنمای کامل لیزر موهای زائد واژن

آیا دوست دارید تابستان خود را در ساحل بگذرانید؛ اما از اصلاح موهای زائد خود …