از انواع کرونا بیشتر بدانید.

ویروس کرونا و حضور پر رنگش در جوامع بشری و زندگی مردم پدیده‌ای مربوط به امروز و دیروز نیست و روزها و ماه‌های زیادی است که روال عادی زندگی افراد را به هم ریخته و منجر به پیدایش بی نظمی‌ها و آشفتگی‌های متعدد در ابعاد مختلف جوامع شده است. این ویروس خطرناک در اغلب مواقع و موارد از راه‌هایی چون عطسه، سرفه و تماس با افراد آلوده به ویروس به دیگران انتقال می‌یابد. انواع کرونا خود را با علایمی چون تب و لرز، سرفه، حالت تهوع، آب‌ریزش بینی، استفراغ، بدن درد و غیره در بدن نشان می‌دهد.

fvjk35t9ujn3049otj34optj 300x240 از انواع کرونا بیشتر بدانید.

ویروس جدید کرونا، یکی از انواع شناخته شده ویروس است که موجب بیماری انسان می‌شود. احتمال می‌رود این ویروس در گذشته در بین حیوانات شیوع داشته است.د

انواع ویروس انسانی کرونا

دانشمندان و پژوهشگران ویروس خطرناک کرونا را در چهار گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این چهار گروه عبارتند از: آلفا، بتا، گاما و دلتا. در میان این ویروس‌ها هفت نوع آن بر روی انسان‌ها و سیستم ایمنی بدن آن ها تاثیر مستقیم می‌گذارند. این ویروس‌ها شامل:

۲۲۹E آلفا

NL63 آلفا

OC43 بتا

HKU1 بتا

MERS-CoV ویروس بتا که وجود آن منجر به بروز سندروم تنفسی خاورمیانه می‌شود. (MERS)

SARS-CoV این نوع ویروس که منجر به بروز سندروم حاد تنفسی می‌شود بتا نام دارد. (SARS )

3tv45kyi 04gig6yuj0956iykv 300x175 از انواع کرونا بیشتر بدانید.

SARS-COV-2 که منجر به پیدایش و ابتلا به بیماری کووید 19 می‌شود.

در از بین رفتن برخی از ویروس‌ها، نه تنها دما و گرما، بلکه دما و الگوی صحیح زندگی اجتماعی انسان‌ها بسیار موثر است.

انواع کرونا و تعداد ویروس‌های آن

حداقل بیش از دویست نوع ویروس وجود دارد که همگی عضو خانواده شلوغ کرونا هستند. در میان این تعداد ویروس قطعا نام برخی از آن ها به گوش شما آشنا است. ۷ نوع از انواع کرونا بر روی انسان‌ها تاثیر می‌گذارند که چهار تا از آن‌ها ویروس‌های تنفسی بومی بوده و هر سال میزان ۱۵ تا ۳۰ درصد از عفونت‌های سرماخوردگی را به وجود می‌آورند. دو مورد از آن ها به نام‌های مرس و سارس اپیدمی و نوعی بیماری واگیر محسوب می‌شوند. ویروس جدید کرونا که در سال ۲۰۱۹ ظاهر گشت بر انواع کرونا افزوده شد که نوعی پاندمی یا بیماری همه‌گیر به حساب می‌آید.

پیشنهادی:  طعم فروش به قیمت سئو می ارزه ...!

ftk3ijtgif09y4u5opy5 300x169 از انواع کرونا بیشتر بدانید.

در حال حاضر بهترین راه‌ها برای جلوگیری از پیشرفت ویروس کرونا پس از واکسیناسیون، رعایت نکات بهداستی نظیر استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است.

انواع کرونا و نحوه عملکرد این ویروس‌ها

ویروس یک عامل کوچک و بیماری‌زا است که برای تکثیر فقط ا ز سلول‌های زنده یک جاندار کمک می‌گیرد و آن را دستاویز قرار می‌دهد و از طریق آن ها وارد بدن موجودات زنده می‌شود. انواع کرونا نیز مستثنا از دیگر ویروس‌ها نبوده و از راه اتصال با گیرنده‌ها به سلول‌ها هجوم برده و آن ها را مورد تجاوز قرار می‌دهد. ویروس سلول‌ها را برنامه‌ریزی مجدد کرده تا بدین وسیله بتواند کپی‌هایی از خود ایجاد کند. این فرآیند باعث می‌شود سلول به عنوان الگویی برای تکثیر و انتشار ویروس‌‌های بیشتری در درون بدن عمل کند.

چگونگی انتشار انواع کرونا

بارزترین مشخصه در مورد انواع کرونا که همگان به آن واقف هستند انتقال آن از طریق قطرات تنفسی و آلوده شدن دیگران است. قطرات آب دهان و مخاط بینی به راحتی انواع ویروس‌ را منتقل می‌کنند و این توانایی را دارند که از راه سرفه و عطسه فاصله‌ای دو الی سه متری را جابه جا شده و در هوا منتشر شوند. این ویروس‌ها که انسان را از طریق تنفس مورد حمله قرار می‌دهند و به او ضربه می‌زنند وارد مجرای تنفسی فرد یا افراد شده و به ایجاد عفونت مشغول می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین دلایل توصیه به استفاده از ماسک جهت پیشگیری از ابتلا به انواع کرونا این است که انتقال و انتشار ویروس، خطر ابتلا به بیماری  و در نهایت ایجاد عفونت با رعایت فاصله، پرهیز از تماس و استفاده از ماسک کاهش پیدا می‌کند. گزارش‌هایی نیز وجود دارد که جالب و قابل تامل هستند، این گزارش‌ها  از امکان انتقال عفونت از طریق مدفوع، کولرها و همچنین دستگاه‌های تهویه هوایی که باعث جریان هوا می‌شوند حکایت می‌کند.

پیشنهادی:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

tkj59yunjvoyj5ot 300x200 از انواع کرونا بیشتر بدانید.

ویروس کرونا در برخی از افراد بدون هیچ گونه علامتی رخنه کرده و به جسم آن ها نفوذ می‌کند. پس شناسایی ویروس کرونا همیشه امکان‌پذیر نیست.

مراجعه به پزشک در صورت داشتن علائم مربوط به انواع کرونا

قطعا پس از ورود انواع ویروس به بدن فرد، علائمی در وجود او ظاهر می‌شود که بهتر است آن ها را جدی گرفته و به مراکز درمانی مراجعه کند. این علائم به طور کلی در انواع کرونا عبارتند از:

پدید آمدن مشکلاتی در تنفس، درد یا فشار یا سنگینی در قفسه سینه، سرگیجه ناگهانی، ناتوانی و ضعف در بیدار شدن و بیدار ماندن بسته به رنگ پوست و درجه روشنی پوست، تغییر رنگ پوست، لب‌ها و ناخن‌ها به رنگ‌هایی نظیر خاکستری ، آبی یا کبود شدن آن ها. اگر مشکوک شده‌اید که به یکی از انواع کرونا مبتلا شده‌ و درگیر آن هستید بهتر است با پزشک تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید و یا حین مراجعه به بیمارستان حتما وضعیت و شرایط جسمانی خود و علائم موجود در خود را به اورژانس به طور کامل و دقیق گزارش دهید. این اقدام شما موجب می‌شود اورژانس یا مرکز درمانی که شما به آن مراجعه کرده‌اید قادر باشد اقدامات صحیح و لازم را در این زمینه به بهترین شکل ممکن ارائه دهد تا در صورت مثبت بودن تست و ابتلای شما به یکی از انواع کرونا، از ابتلای دیگر افراد حاضر در بیمارستان پیشگیری کند.

پیشنهادی:  زن ۹۸ ساله‌ چینی که استاد کونگ فو است!

tg4k5juy9j0u4ftp9ou5j 300x169 از انواع کرونا بیشتر بدانید.

واکسینه شدن ممکن است از ابتلای افراد به ویروس کرونا پیشگیری کند اما یقیناً میزان عفونت حاصل از آن را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

اگر شرایط واکسینه شدن را دارید حتما جهت دریافت واکسن اقدام کنید. در صورت توصیه از سمت مرکز بهداشتی مورد نظر، نکات بهداشتی مانند ماسک زدن را رعایت کنید. اگر ساکن محدوده و منطقه‌ای هستید که قرمز معرفی شده و سرعت و میزان انتشار و انتقال انواع کرونا و ویروس کووید 19 در آن زیاد است، حتی اگر واکسینه شده‌اید سعی کنید در فضاهای شلوغ و سر بسته نمانید و اگر در شرایطی قرار گرفتید که ناچار شدید در چنین اماکنی حتی برای لحظاتی کوتاه حاضر شوید از ماسک استفاده کنید. حفظ فاصله اجتماعی (۲ متر ) لازم و ضروری است. از رفتن به اماکنی که فاقد تهویه هستند و یا سیستم تهویه ضعیفی دارند خودداری کنید. پس از خروج از چنین اماکنی و بازگشت به منزل حتما دست‌های خود را با ژل ضدعفونی کرده یا با آب و صابون بشویید. در اماکن و فضاهای شلوغ هنگام عطسه یا سرفه قسمت داخلی آرنج خود را جلو دهان و بینی خود بگیرید و از پخش شدن آب دهان و بینی خود با این کار جلوگیری کنید.

منابع:

https://www.chla.org/blog/covid-19-farsi/what-you-should-know-about-covid-19-farsihttps://www.darmankade.com/blog/corona-strains/https://www.darmankade.com/blog/types-of-coronavirus/

مطلب پیشنهادی

نکات سفارش و ساخت پروتز دست و انگشت مصنوعی

از دست دادن جزئی دست حدود 90 درصد از قطع عضوهای اندام فوقانی را شامل …