خواص درمانی زيره سياه

1609091862 robeka.ir خواص درمانی زيره سياه

خواص زیره

خواص و فواید زیره

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد که دومی به «زیره ایرانی» معروف است.

زيره یک ادویه منحصر به فرد است که مدت ها است در آشپزی و داروهای گیاهی استفاده می شود. طعم کمی تلخ و خاکی آن یادآور شیرین بیان ، گشنیز ، انیسون و رازیانه است. می توان از آن به صورت کامل یا آسیاب شده در غذاها مانند نان ، شیرینی ، کاری و خورشت استفاده کرد.

مواد مغزی زیره سیاه

زیره سیاه از طیف گسترده ای از مواد مغذی ضروری برخوردار است ، که بسیاری از آنها در رژیم های غربی وجود ندارد. اینها شامل آهن ، روی ، کلسیم و فیبر هستند.

فقط 1 قاشق غذاخوری (6.7 گرم) زیره مواد مغذی زیر فراهم می کند:

کالری: 22

پروتئین: 1.3 گرم

چربی: 0.9 گرم

کربوهیدرات: 3.34 گرم

فیبر: 2.6 گرم

مس: 6.7٪ DV

آهن: 6.1٪ برای خانمها

منیزیم: 5.4٪ از DV

منگنز: 4.8٪ برای خانمها

کلسیم: 3.6٪ از DV

روی: 4.6٪ برای خانمها

نکته: اصطلاح DV (درصد ارزش روزانه) و مقداری از نیاز روزانه افراد است که ماده مغذی موجود در مکمل تامین می‌کند.

1609091864 robeka.ir خواص درمانی زيره سياه

زیره دانه‌ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد

مهمترین خواص زیره سیاه

طبع‌ زيره‌ سياه‌ خيلي‌ گرم‌ و خشک‌ است‌. زيره‌ سياه‌ دارای‌ خواص‌ مدر، بادشکن‌، مقوي‌، زيادکننده‌ شير، قاعده‌آور، نيرودهنده‌، ضد کرم‌، هضم‌ کننده‌، ضد تشنج‌، قابض‌، معرق‌، مقوی معده‌، قاطع‌ اسپرم‌ است‌.

پیشنهادی:  فال روز جمعه 9 آبان 1399

زيره‌ سياه‌ در بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهيل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخی‌ به‌کار می‌رود. زيره‌ سیاه يک‌ داروي‌ سنتی‌ براي‌ رفع‌ سوءهاضمه‌ خصوصاً نفخ‌ شکم‌ است‌.

مشکلات دستگاه گوارش

زیره سیاه حاوی خواص یک داروی مسکن است و به تسکین روده کمک می کند. همچنین این قابلیت را دارد که سایر مشکلات روده ای را نیز درمان کند.

کاهش التهاب

زیره خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی نشان می دهد.

در حالی که التهاب یک واکنش بدنی طبیعی است ، التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های مختلفی مانند بیماری التهابی روده (IBD) شود. علائم آن ممکن است شامل زخم ، گرفتگی عضلات ، گاز ، اسهال و تحریک بافت گوارشی باشد.

بهبود هضم

از زیره سیاه در طول تاریخ برای درمان چندین بیماری گوارشی از جمله سوء هاضمه و زخم معده استفاده می شده است. تعداد از مطالعات کوچک انسانی نشان می دهد که زیره سیاه علائم سوء هاضمه مانند گاز ، گرفتگی و نفخ را از بین می برد.

زیره رشد باکتریهای مضر روده را مسدود می کند در حالی که باکتریهای مفید را دست نخورده باقی می گذارد. این باکتری های خوب مواد مغذی تولید می کنند ، التهاب را کاهش می دهند ، هضم را بهبود می بخشند و از سلامت ایمنی بدن شما پشتیبانی می کنند.

پیشنهادی:  فال روز جمعه 2 آبان 1399

1609091866 robeka.ir خواص درمانی زيره سياه

زیره سیاه حاوی خواص یک داروی مسکن است و به تسکین روده کمک می کند

کاهش وزن

زیره سیاه ممکن است به کاهش وزن بدن کمک کند. در تحقیقاتی نشان داد که زیره سیاه ممکن است باعث کاهش وزن شود و به درمان بیماری های مختلف التهابی و اختلالات گوارشی کمک کند. ( بیشتر بخوانید: زیره برای لاغری شکم)

سلامت قلب

زیره سیاه به دلیل داشتن پتاسیم به حفظ ضربان قلب مناسب کمک می کنند. این خاصیت به کاهش انقباض عروق و رگ ها کمک کرده و فشار خون را کاهش می دهد.

افزایش اشتها

دانه های زیره سیاه با سرعت بخشیدن به روند هضم و تسکین یبوست در افزایش اشتها کمک می کند.

متابولیسم را بهبود می بخشد

زیره سیاه دارای مقدار زیادی منگنز است که به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. مصرف منظم زیره سیاه باعث افزایش روند تولید انرژی در بدن می شود.

خواب را بهبود می بخشد

محتوای بالای منیزیم به ایجاد یک خواب آرام کمک می کند. منیزیم ماده معدنی است که به طور مستقیم مسئول بهبود خواب است. مصرف زیره سیاه برای بی خوابی مفید است.

1609091868 robeka.ir خواص درمانی زيره سياه

مصرف زیره ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژی می شود

پیشنهادی:  پیام تبریک روز سینما

نحوه استفاده از زیره

زیره را می توان آسیاب کرد و در انواع غذاها ، ماست و سوپ اضافه کرد ، همچنین می توان زیره را به صورت دمنوش استفاده کرد.

یک قاشق چایخوری از دانه‌های زیره سیاه را در هاون سنگی یا چینی آسیاب کنید و آن را در یک لیوان آب جوش و در قوری چینی به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله غیر مستقیم و با حرارت ملایم دم کنید. دمنوش زیره سیاه را قبل از مصرف صاف کنید و آن را همراه با کمی نبات یا یک قاشق عسل مصرف کنید. همچنین این دمنوش را می‌توانید همراه با آویشن و زنیان یا با دارچین و لیمو عمانی برای افزایش اثرات مفید آن، به صورت مخلوط دم کنید.

توجه: زیره سیاه دارای اسانس و مواد فرّار است؛ از همین رو لازم است بعد از آسیاب کردن بلافاصله مصرف شود، نگهداری زیره آسیاب شده، باعث هدر رفتن بخش زیادی از مواد موثر و ترکیبات شمیایی مفید آن خواهد شد.

عوارض جانبی زیره سیاه:

• ممکن است باعث سوزش معده شود.

• ممکن است باعث آروغ زدن شود.

• ممکن است خطر آسیب کبدی یا کلیوی را افزایش دهد.

• برای مادران باردار و شیرده مناسب نیست.

• ممکن است باعث افت فشار خون شود.

• ممکن است باعث افت قند خون شود.

• ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژی ایجاد کند.

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

عکس نوشته های غمگین تسلیت

عکس نوشته تسلیت فوت اقوام عکس نوشته تسلیت مَرگ یا وفات یا درگذشت در زیست‌شناسی …