روستای ایستا، مکانی رازآلود که زنان اجازه ورود ندارند

%name روستای ایستا، مکانی رازآلود که زنان اجازه ورود ندارند

معرفی روستای ایستا در طالقان

روستای ایستا یا توقف در حومه طالقان، یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران می باشد. آنها اجازه ورود بانوان به روستای خود را نمی‌دهند و از استفاده از هرگونه  از وسایل مدرن پرهیز می‌کنند.

معرفی روستای ایستای طالقان:
طالقان یکی از مناطق ییلاقی و زیبایی می باشد که در تقسیم بندی های جغرافیایی جزئی از شهرستان استان البرز محسوب می شود و همسایگان آن سمت شمال الموت و مازندران و از سمت جنوب فشگلدره و ساوجبلاغ می باشد. طالقان به واسطه جذب های طبیعی و گونه‌ های گوناگون گیاهی و زیستگاه حیات وحش یکی از قطب های گردشگری و پیک‌نیک گاهی پر جذب می باشد. همچنین علاوه بر جذب های طبیعی، به‌جامانده های تاریخی با ارزشی را در خود جای داده و نیز دارای اماکن زیارتی می باشد که علاقمندان زیادی دارد و به این نقطه سفر می کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا درباره روستای ایستا در طالقان جایی که به ایستگاه توقف دانش فنی معروف می باشد گفت‌وگو کنیم.

ساکنین ایستا در اصل ترک ‌زبان و از مقلدین آیت‌الله تبریزی که ۸۰ سال پیش از دنیا رفته، هستند. روستای ایستا مکانی می باشد که جمعیت خیلی اندک دارد.

پیشنهادی:  دشت کوزه ها، دشتی در لائوس

ایستا روستای منظم و پاکی می باشد که از دور شبیه به 1 دهکده کوچک سبز به نظر می رسد.

در روستای ایستا کسی کاری به کار کسی ندارد. در کوچه‌ها اثری از رد پای قطعه آهن‌هایی که در شهر «خودرو» نامیده می‌شود نیست. برای تردد در بین کوچه ها و خیابان هایی که در این روستا وجود دارد شما می بایست که از اسب و قاطر استفاده کنید. دیده شده می باشد که چندین بار در تردد و انجام امور کشاورزی از اتومیل با بولدوزر، لودر و تراکتور استفاده کرده‌ اند.

مردمانی که چون تابلو نقاشی زندگی و رسوم و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می‌کشند. 9 تنها شبها پای تلویزیون نمی‌نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… برای آنان معنا و مفهومی ندارد. مهمان نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد.

در روستا زنان هم زندگی می کنند همان‌طور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده می باشد. اما به ندرت از منزل خارج می شوند. در واقع تنها وقتی مجبور هستند از منزل بیرون می روند.

پیشنهادی:  اسکی روی آتشفشان فعال سرو نگرو

اهالی روستای ایستا کارت‌شناسایی ندارند و جزو سرشماری جمعیت ایران به حساب نمی‌آیند. هیچ گونه خدمت‌ها دولتی را دریافت نمی‌کنند. جایی که هرگونه امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرند.

فرزندانشان بعد از آمدن به سن تکلیف مختارند که با آنان زندگی کنند یا به شهر تبریز بازگردند.

%name روستای ایستا، مکانی رازآلود که زنان اجازه ورود ندارند

دین و مذهب مردم روستای ایستا شیعه می باشد

اعتقادات اهالی روستای ایستا:

دین و مذهب مردم روستای ایستا شیعه می باشد. اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعی نماز را با شاخصه های خود استخراج کرده و ابتدا و سرانجام ماه مبارک رمضان را نیز با رویت خویش معین‌کردن می کنند، به رویای صدق‌آمیز معتقدند، آنان به تندی منتظر ظهور امام مهدی (عج) هستند.

گروهی از پیروان میرزا راستگو مجتهد تبریزی، فقیه مشهور دوران مشروطه که با الهام از آرای تجدد ستیز او چنین زندگی را در زمانه مسلط مدرنیته سامان داده‌اند در این روستا زندگی می‌کنند. میرزا راستگو مجتهد تبریزی از فقهایی بود که در هر 2 حیطه نظر و عمل، زیاد بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاور‌هایش تاکید می‌کرد و تا سرانجام سن بر عدم جواز استفاده از وسیله تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد.

پیشنهادی:  مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو

راه درآمدی اهالی روستای ایستا:

با پایان این دنیای بسته ای که ایستایی ها برای خودشان دست و پا کرده اند، آنها ثروتمندند و منبع درآمدشان هم فروش زمین های پدری می باشد که در تبریز داشته اند. آنها زمین کشاورزی در روستا دارند. دور زمین هایشان را با درختان تبریزی محصور کرده اند و مایحتاجشان را از این زمین ها تامین می کنند.

ازدواج در روستای ایستا:
نوع ازدواج‌ها در روستای ایستا بین خودشان می باشد. سببی و نسبی با هم نسبت دارند. نشده پسری دختر از بيرون بگيرد و 9 آن دختر می تواند به روستای ایستا بیاید و زندگی كند.»

%name روستای ایستا، مکانی رازآلود که زنان اجازه ورود ندارند

زنان در روستای ایستا به ندرت از منزل خارج می شوند

تحصیل کودکان روستای ایستا:

کودکان این روستا برای تحصیل به شهرستان طالقان نمی روند بلکه همانند دوران های گذشته به سبک سنتی و مکتب منزل ای با فراگیری درس هایی همانند و اجابت و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید نیز با سواد می شوند. به طور کلی در این روستا ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب وجود دارد که رساله عملیه میرزا راستگو مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله می باشد.

 منبع

مطلب پیشنهادی

معرفی کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی به عنوان مکان اقامتگاه برای سران دولتی در ترکیه بنا شد قصر بیلربیی …