آشنایی با نقره‌کاری شیراز

[ad_1]

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

نقره کاری شیراز

نقره کاری شیراز، از روزگاران گذشته در این دیار رواج داشته و ظروف و وسایل بسیار ارزشمندی به وسیله هنرمندان نقره‌کار این شهر ساخته می‌شوند. در واقع، قدمت این صنعت در ایران به 7000 هزار سال پیش بازگشته و هنوز هم در شهرهای هنرپروری مانند شیراز طرفدارانی دارد.

راجع‌ به نحوه ساخت این ظروف زیبا، باید بگوییم که ابتدا شخصی به نام دوات‌گر نقره را شکل داده و سپس، قلم‌زن نقش‌های زیبایی را بر روی این ظروف و وسایل می‌آفریند. در مرحله بعد، نقره را قیر می‌گیرند. اگر گلدان باشد داخل آن و در صورتی که بر روی ظرف یا سینی کار کنند پشتش را قیر می‌زنند. بعد، طرح مورد نظر را بر روی نقره نقاشی کرده و با قلم نیم‌بر روی خطوط نقاشی زده می‌روند. سپس، قیر را از نقره جدا کرده و روی کنده‌کاری‌ها زغال می‌ریزند. در انتها، به وسیله روغن جلا آن را به بهترین شکل برق می‌اندازند.

پیشنهادی:  آشنایی با هنر زیبای خوس دوزی

طرح‌های نقره‌کاری شیراز را در هیچ گوشه‌ای از ایران و حتی در هیچ کتابی نمی‌توان یافت. نقوشی مانند گل نرگس، زنبق، پنج پر، عنبر بو و گل سرخ معمولاٌ زینت‌بخش ظروف و لوازم نقره‌کاری شده در این خطه هستند. طرح‌های افسانه‌ای و انسانی همچون نقش فروهر، اساطیر شاهنامه، پادشاهان و سربازان دوران هخامنشی و لیلی و مجنون نیز رواج بسیاری در میان نقره‌کاران دارند.

پیشنهادی:  آشنایی با غذاهای سنتی مازندران

گفتنی است که کارهای نقره‌کاری شده شیراز، به علت عیار بالای 90 قیمت بالاتری نسبت به مشابهشان در استان‌هایی همچون اصفهان دارند. از بهترین و معروف‌ترین فروشگاه‌های شهر شیراز برای خرید این آثار زیبا و چشم‌نواز، می‌توان به مغازه‌های موجود در سرای بشیر، بازار وکیل و آرامگاه حافظ شیراز اشاره کرد. البته نقره فروشی به نام زرین در خیابان ملاصدرای این شهر نیز از مطمئن‌ترین‌ها برای خرید ظروف و وسایل نقره در شیراز است.

نکاتی جهت نگهداری ظروف نقره‌ای در منزل

پیشنهادی:  گمج و نوخون (صنایع دستی رشت)

. هیچ‌گاه این ظرف‌ها را برای زمان زیادی در آب نگذارید.

. هرگز مواد غذایی اسیدی همچون سرکه، گوجه‌فرنگی، آب‌میوه، نمک و انواع سس را به مدت طولانی در این ظرف‌ها نگهداری نکنید.

. به هیچ عنوان این ظروف نقره‌ای را داخل نمد جیر، روزنامه یا پشم نپیچید. زیرا گوگرد موجود در این مواد ظرف‌ها را سیاه می‌کند.

. به خاطر داشته باشید که حتماٌ این ظرف‌ها را بعد از شست‌و‌شو به وسیله پارچه‌ای نرم خشک کنید.

. از قرار دادن ظروف نقره‌ای در برابر نور مستقیم خورشید جداٌ خودداری بفرمایید.

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

آشنایی با نقره‌کاری شیراز

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

صنایع دستی شیراز

%name آشنایی با نقره‌کاری شیراز

منبع:seeiran.ir

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید فرش دستباف ایرانی

[ad_1] هنگام خريد فرش دستباف، يك كارشناس فرش باشيد فرش دستباف يكى از عمده ترين …