آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

[ad_1]

%name آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

سبزی تره کوچکترین گونه از خانواده پیازچه می باشد

از صفر تا صد کاشت تره

تره از نظر خواص درمانی شبیه پیاز و سیر می باشد ولی طعم و بوی ملایم تری دارد به همین دلیل از پرطرفدارترین سبزی ها در بین خانواده های ایرانی می باشد. کاشت تره از راه بذر در گلدان و باغچه به آسودگی انجام میشود.

همه چیز درباره کاشت تره:

سبزی تره با نام علمی schoenoprasum Allium که به گندنا هم معروف می باشد، کوچکترین گونه از خانواده پیازچه بوده و یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین سبزی ها در بین خانواده های ایرانی می باشد که در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

تره از نظر خواص درمانی شبیه پیاز و سیر می باشد ولی طعم و بوی ملایم تری دارد. از جمله فواید تره می توان به درمان یبوست، کمک به کاهش وزن، روشن کردن پوست صورت و رفع ناراحتی های دستگاه گوارش اشاره کرد.

تره در آسیا به ویژه ایران، آمریکای شمالی و اروپا کشت میشود ولی بیشترین میزان مصرف را در ایران دارد. از این سبزی خوشمزه و پرکاربرد در تهیه قورمه سبزی، کوکو سبزی، سوپ و انواع آش استفاده می‌شود.

این گیاه از جمله گیاهانی می باشد که به راحتی پرورش پیدا می‌کند. در واقع اگر شما به تازگی قصد پرورش سبزیجات را دارید این گیاه انتخاب مناسبی می باشد.

تره گیاهی می باشد سه ساله و مقاوم در مساوی سرما که در ابتدا دارای برگهای زیاد قشنگ و ترد و بعد از چندین بار چیدن برگهایش پهن و کلفت میشود تکثیر این سبزی از راه بذر بوده که در اوایل بهار یا اوایل پاییز کشت میشود.

نیازهای آب و هوایی برای کاشت تره

%name آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

گیاه تره برای رشد، هوای خنک را بیشتر از هوای گرم می پسندد

بهترین روزگار کاشت بذر تره

به طورکلی می توان گفت که گیاه تره برای رشد، هوای خنک را بیشتر از هوای گرم می پسندد و گرمای زیاد سبب از بین رفتن تره می شود. بهترین فصل کاشت تره، فصل بهار و پاییز می باشد.

پیشنهادی:  پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

نور مناسب تره

این سبزی برای رشد کردن به لااقل 4 ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد و در مکان های نیم سایه به خوبی رشد نمیکند.

خاک مناسب برای کاشت تره

تره در خاک مرطوب، غنی، دارای زه‌کشی خوب یا ترکیبی از  ۶۰ درصد خاک باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد کود دامی رشد خوبی خواهد داشت. افزایش کردن کود دامی کهنه به خاک سبب رشد بهتر سبزی می‌شود. خاک های رسی شنی برای کاشت بذر تره زیاد مناسب هستند. قبل از کاشت تره باید خاک را با کودهای ازت و فسفره غنی کرد.

میزان آبیاری موردنیاز برای تره

تره از جمله گیاهان احساساتی به خشکی خاک می باشد و برای رشد کردن نیاز به آب انبوه دارد. در صورت آبیاری کم، برگ های تره پژمرده، چروکیده و سوخته خواهند شد. همچنین در صورت زیاده روی در آبیاری، شاهد کوتاهی قامت گیاهان خواهید بود. این گیاه در طول دوران‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

میزان بذر موردنیاز برای کاشت تره:

میزان بذر مصرفی از تره در هر یک مترمربع زمین حدود نیم الی یک گرم می باشد.

روش کاشت تره در باغچه

%name آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

کاشت تره از راه بذر انجام میشود

ابتدا بذرها را پیش از کاشتن، به سمت افزایش قدرت جوانه‌زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بهتر می باشد بذرهای سالم تره را خریداری کنید تا به عملکرد دلخواه برسید. در صورتی که بذر قدیمی در منزل دارید، چند رقم از آن ها را درون پارچه مرطوبی گذاشته و نگهداری کنید اگر جوانه زد به این معناست که بذرها سالم هستند. در غیر این صورت قطعا بذر تازه خریداری کنید.

سپس باید زمینی را که می خواهید بذر سبزی تره در آن بکارید را شخم بزنید و به اعماق 5 الی 7 سانتی متر به آن کود دامی افزایش کنید و خاک را خوب به هم بزنید تا کود با خاک ترکیب شود سپس خاک را خوب خورد کرده و سطح خاک را صاف کنید.

بذرها را بر روی بستری که آماده کردین بپاشید، توجه کنید که بذرها خیلی نزدیک هم و فشرده پاشیده نشوند زیرا بعداز اینکه بزرگ‌تر شدن توی هم رفته و رشد خوبی نخواهند داشت. اکنون کافیست بر روی بذرها حدود نیم سانت کود دامی یا خاک بپاشید و به آرامی خوب آب بدید .

پیشنهادی:  نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر

بهتر می باشد ۱۰ روز اول با آبپاش آبیاری بکنید تا بذرها جابجا نشوند. حدود ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد که بذرهای تره سبز بشوند.

گیاه تره در ابتدای رشد زیاد نازک می‌باشد به همین دلیل در طول دوران رشد ساقه‌های نازک را قیچی کرده تا به مرور روزگار ساقه کلفت و آماده برداشت شود. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از روزگار سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

کاشت تره در گلدان و بالکن

%name آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

برای کاشت تره در گلدان ابتدا باید بذرها را در آب خیس کرد

در دنیای امروز خیلی ها آپارتمان نشین هستند و ممکن می باشد باغچه ای برای کاشت سبزی نداشته باشند اما در گلدان و بستری کوچک هم میتوان سبزی کاشت .

برای کاشت تره در گلدان ابتدا بذرها را سمت افزایش قدرت جوانه زنی به مدت 12 الی 24 ساعت در آب بخیسانید.

سپس یک گلدان سفالی انتخاب کنید. (برای پیشگیری از سوختن ریشه های گیاه با افزایش دمای خاک در گلدان های پلاستیکی و فلزی، توصیه می شود جنس گلدان را سفالی انتخاب نمایید.) و مقداری سنگریزه به اعماق 1 الی 2 سانت در کف گلدان قرار دهید.

سپس خاکی مناسب ( ترکیبی از ۶۰ درصد خاک باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد کود دامی ) را درون گلدان بریزید و بذرهای تره را روی خاک بپاشید و روی آن حدود نیم سانت کود دامی ( اگر کود دامی در معرض نبود از ورمی کومپوست استفاده کنید ) یا خاک بریزید و خوب آب بدید بهتر می باشد روی آن نایلون فریزر بکشید و بگذارید کنار پنجره جنوبی یا بالکن.

بعد از 5 الی 7 روز گیاه سبز می شود. با کلفت شدن ساقه ها، گیاه آماده برداشت می شود.

پیشنهادی:  آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

توجه کنید اگر بذر تره را در گلدان می‌کارید تراکم کمی را در نظر بگیرید. تراکم زیاد در گلدان سبب کمبود شدید نور برای گیاهان و زرد شدن برگ‌های تره می‌شود.

قطعا به نور توجه داشته باشید چون که تره به نور زیادی نیاز دارد و در کل بهتر می باشد در بالکن در مکانی با نور مستقیم خورشید نگهداری شود. درصورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و سبزی ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

برای این که از آفت های مربوط به سبزی تره پیشگیری کنید، گیاه را با آفت کش های بدون ضرر و خانگی سم پاشی کنید.

خواص درمانی و دارویی تره :

%name آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

خواص درمانی و دارویی تره

• تره از سبزی های مدر (ادرار آور) می باشد و لذا خوردن سوپ یا  شربت تره و یا جوشانده ۴ گرم تخم تره در یک لیتر آب برای یبوست، آب آوردن بافت‌ها، دفع سنگ کلیه و تسکین قولنج مفید می باشد.

• تره منبع خوبی از ویتامین ث می باشد و در درمان اسکوربوت کاربرد دارد و به دلیل وجود ویتامین ث برای روشن کردن پوست صورت استفاده می شود.

• همچنین تره جلوگیر رقیق شدن خون می شود و برای استقامت و خونریزی لثه ها مفید می باشد و دارای املاح و مواد معدنی زیاد می باشد.

• تره دارای مقدار زیادی آهن می باشد و ویتامین«ث» به مقدار زیادی در برگ‌های سبز آن وجود دارد مخصوصاً در هنگام تابستان ویتامین های B1 و B2 در تره یافت می‌شود و دارای کاراتین نیز می باشد.

•تره برای درمان لاغری زیاد مناسب می باشد و اشتها آور می باشد .

• همچنین تره سوئ هاضمه و ناراحتی های دستگاه گوارش را از بین می برد.

•مصرف جوشانده و شربت تره، در موارد گرفتگی صدا، زکام، سرفه، برونشیت و تمامی اختلالات شدید دستگاه تنفشی اثرگذار می باشد.

• ترکیب سماق با آب تازه تره برای از بین بردن زگیل زیاد مفید می باشد.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …